Felanmälan & Ansvarsfördelning

Här kan du som medlem jämföra ansvarsfördelningen mellan förening och medlem innan felanmälan görs. Observera att detta är en generell sammanställning, se stadgarna för att se vad som gäller.


Fel och brister i våra gemensamma utrymmen rapporteras till styrelsen via info@brfsvanensundbyberg.se. Som hyresgäst rapporterar du fel i din lägenhet till samma mail.

Förenklad sammanfattning


Föreningens ansvar

Gemensamma utrymmen

  • Cykelförråd
  • Parkering
  • Skyddsrum
  • Tvättstuga
  • Trapphus och entréer
Vatten och avlopp

Föreningen ansvarar i regel för avlopp och stammar medan medlemmen själv ansvarar för exempelvis tätskikt i våtutrymmen samt rensning av vattenlås och golvbrunn.

Värme

Värmeelementen ansvarar föreningen för (om det är vattenburen värme) och är därför inte tillåtet att ändra själv. Medlemmen rekommenderas att lufta elementet 1 gång om året.

Nycklar
Nycklar till gemensamma utrymmen ansvarar styrelsen att förse medlemmen med. Nycklar till lägenheten ansvarar medlemmen för och bekostar själv om låssmed behöver ingripa.
Ventilation
Styrelsen ansvarar för självdraget i fastigheten. Medlemmen ansvarar för ventilationen i hemmet.
Medlemmens ansvar
Bredband och telefoni
Vid problem med uppkoppling mot nätet tar medlemmen kontakt med Sundbybergs stadsnät eller den leverantör som medlemmen har valt.
Elfel
Medlemmen ansvarar för att ta kontakt med auktoriserad elektriker.
Fönster

Glas, tätning, persienner och målning bekostar medlemmen själv för medan föreningen ansvarar för yttre underhåll.

TV
Medlemmen tar kontakt med den leverantör som tjänsten är uppkopplad mot om problem uppstår.
Sundbybergs Stadsnät Felanmälan: 08-706 91 35
Interiör & Inredning

Medlemmen ansvar t ex för golv, dörrar, köksinredning, spis, kyl o frys, badrum, kakel, wc, kranar, el-central och elkontakter. Även fasta garderober och icke-bärande innerväggar.

Lite förenklat kan man säga att allt som finns och syns inuti lägenheten är medlemmens ansvar, medan allt utanför är föreningens och styrelsens ansvar. Dock med undantag för de som är hyresgäster.

Föreningens leverantörer

Logotyp Fastighetsägarna

Fastighetsägarna

Brf Svanen är med i Fastighetsägarna vilka sköter föreningens ekonomiska förvaltning, pantsättningar, överlåtelser och löpande bokföring. Som medlem är det till Fastighetsägarna ni ska vända er vid problem med avier. Mäklare vänder sig till Fastighetsägarna för att få fram en mäklarbild.

Logotyp Aimo Park

Aimo park

Aimo Park bevakar vårt område så tänk på att ha tillståndet tydligt när ni parkerar. Tiden för i- och urlastning är 10 minuter. Vid överklagan kontakta Aimo Park direkt.

Logotyp Sundbybergs Stadsnät

Sundbybergs stadsnät

Brf Svanens medlemmar har tillgång till Sundbybergs Stadsnät med ett öppet bredbandsnät som erbjuder både Bredband och Digitala TV-boxar. Läs mer om service, kundsupport samt tjänsteerbjudande på deras hemsida.